Prostownik to przyjaciel każdego posiadacza auta! Prawidłowo dobrany, potrafi w szybki sposób naładować akumulator lub dać mu wystarczający impuls, dzięki któremu samochód natychmiast odpali. Warto zaopatrzyć się w taki sprzęt, szczególnie kiedy zbliżają się ujemne temperatury.

Czym jest prostownik?

W teorii to urządzenie, które przekształca płynący prąd zmienny w prąd stały zasilając urządzenia stałych napięć. W praktyce oznacza to, że prostownik służy do ładowania akumulatora – samochodowego, motocyklowego lub innego w zależności od potrzeb.

Prostowniki tradycyjne

Standardowe ładowarki transformatorowe do akumulatorów z pewnością kuszą niską ceną, natomiast nie są one całkowicie bezobsługowe. Ładować można nimi wyłącznie akumulatory kwasowo ołowiowe.

Do ładowania akumulatora prostownikiem tradycyjnym przede wszystkim konieczny jest całkowity demontaż baterii z pojazdu i prawidłowe podłączenie jej do urządzenia. Prostownik tradycyjny nie wykryje błędu w podłączeniu, czego skutkiem będzie zniszczenie akumulatora. Próba podłączenia prostownika standardowego bez demontażu akumulatora z pojazdu może natomiast uszkodzić sterujące elementy elektroniczne auta.

Prostownik standardowy nie posiada rozbudowanej elektroniki – w większości modeli znajdujemy wyłącznie jedno pokrętło, którym samodzielnie ustawiamy czas ładowania. Warto pamiętać, że prostownik tradycyjny zazwyczaj nie wyłącza się po odpowiednim naładowaniu akumulatora, dlatego proces ładowania wymaga częstej kontroli przez użytkownika, a przeładowanie baterii skutkuje jej stałym uszkodzeniem.

Tradycyjny prostownik transformatorowy jest tanim rozwiązaniem i spełnia swoje zadanie, natomiast korzystanie z niego wymaga naszego zaangażowania, a sam sprzęt nie należy do poręcznych.

Prostowniki automatyczne

Świetny, niewielki sprzęt z mikroprocesorem, dzięki któremu możesz naładować akumulator bez zbędnego zastanawiania się jak to zrobić. Używając prostownika mikroprocesorowego nie ma konieczności całkowitego demontażu akumulatora z pojazdu, co więcej – większość modeli zaopatrzona jest w tzw. Booster, który możesz traktować jak kable do awaryjnego uruchamiania auta.

Ładowanie akumulatora za pomocą prostownika automatycznego jest sterowany przez mikroprocesor, dzięki czemu cały proces jest bezpieczny i bezobsługowy. Wyczuwa ewentualnie źle podłączone kable, co zapobiega zniszczeniu akumulatora, a po pełnym naładowaniu baterii samodzielnie dokonuje stałego pomiaru napięcia akumulatora nie dopuszczając do jego przeładowania. Dodatkowo jest bardzo poręczny i funkcjonalny – można nim ładować różne rodzaje akumulatorów, nie tylko kwasowo-ołowiowe jak w przypadku prostownika tradycyjnego.

Zazwyczaj prostowniki mikroprocesorowe wyposażone są w elektroniczny wyświetlacz, na którym można obserwować poziom naładowania akumulatora, a droższe modele posiadają funkcję odsiarczania baterii ładując ją prądem pulsującym. Taki zabieg ma za zadanie przedłużyć żywotność akumulatora.

Prostowniki trakcyjne

To rozwiązanie wyłącznie do bardzo dużych akumulatorów takich jak pojazdy elektryczne czy maszyny transportowe, ale także do potężnych pojazdów rekreacyjnych – kamperów. Prostowniki trakcyjne mają zaawansowaną technikę działania i trzeba wiedzieć jak odpowiednio je wykorzystać. Szeroki wachlarz możliwości urządzenia przekłada się jednak na wysoką cenę.

Co z parametrami sprzętu?

Wybór rodzaju prostownika to nie koniec decyzji przed zakupem. Jakie wartości na prostowniku mogą nas zaskoczyć?

  • Napięcie wyjściowe

6, 12, a może 24V? Jeśli potrzebujesz prostownika głównie do ładowania samochodu osobowego – wybierz napięcie 12V. Możesz to łatwo zweryfikować sprawdzając napięcie na swoim akumulatorze. Prostowniki o napięciu 6V stosujemy zazwyczaj do motocykli, natomiast 24V przeznaczone są dla pojazdów ciężarowych.

  • Prąd ładowania

Kupując prostownik z pewnością zwrócimy uwagę na wartość prądu ładowania. Szczytowa wartość nie powinna być dla nas istotna, ważna natomiast jest wartość prądu skutecznego, która powinna wynosić 0,1 wartości pojemności naszego akumulatora. Analogicznie – jeśli akumulator ma pojemność 60Ah, wówczas prostownik powinien mieć wartość prądu ładowania na poziomie 6A. Większość modeli prostowników dostępnych na rynku ma możliwość dowolnej zmiany natężenia prądu skutecznego w zależności od potrzeb.

Zakup prostownika powinniśmy dostosować do akumulatora, który mamy w pojeździe. Jeśli akumulator jest kwasowo-ołowiowy, wówczas mamy dużą dowolność wyboru. Natomiast jeśli nasze auto zaopatrzone jest w system START-STOP lub odzyskiwania energii – powinniśmy zdecydować się na odpowiedni prostownik z mikroprocesorem.